5 de diciembre de 2019

Entrevista con Ered / Interview with Ered


Hace casi un mes publicamos la crítica al último disco de los catalanes Ered, quienes amablemente nos han respondido a unas preguntas.
Es genial que gente de tal trayectoria se "moleste" en contestar a páginas tan humildes como la nuestra, dando fe de su calidad humana. Y en cuanto a su calidad musical, podéis leer lo que nos han contestado, que es bastante claro como para entenderlo a la primera.
 
(See English translation below)

*Si queréis, para gente que no os conozca hasta ahora (como yo mismo), podéis presentaros.
Hola, gracias por la entrevista y el interés en la banda. Pues bien, Ered es una banda de metal oscuro y blasfemo formada en el 96 en Barcelona. Acabamos de sacar nuestro 4° álbum y aquí estamos.

*Mi primera pregunta va a ser directa. ¿Sois un grupo de death con elementos black, o hacéis black con tintes deathers?
Bien, pregunta directa que va a tener una respuesta vaga e indefinida...todos nosotros crecimos/nos metimos en el Metal a finales de los 80/principios de los 90, y creo que nuestras influencias provienen básicamente de aquella época. Nunca nos han importado las etiquetas y vamos a lo nuestro, todos amamos el Death, el Black y el Metal en general así que el oyente puede etiquetarnos como desee...nuestro objetivo es hacer música oscura que nos llene y si a alguien le llega perfecto, si no también. A nivel de actitud nos definiría simplemente como “metalheads” que igual adoramos a Dio, los Scorpions de los 70, los viejos Darkthrone,  los Autopsy o Bathory, asì que supongo que somos una mezcla de Death y Black Metal.

*En todo caso, ¿esa mezcla fue algo premeditado desde vuestra formación o algo que salió por sí solo?
Creo que desde el principio nuestra musica siempre nos ha salido de forma natural, nunca nos hemos cerrado a una influencia o un estilo en concreto.

*Pasando ya al disco, ¿podéis explicarnos un poco el trayecto de este, desde que comienza a gestarse hasta que lo habéis publicado?
Después de sacar el anterior disco, “Night of Eternal Doom”, y promocionarlo mínimamente empezamos a componer nuevos temas. El proceso fue más largo de lo que habríamos deseado debido a distintas historias, pero en 2018 nos metimos a grabarlo (entre el local de ensayo y los Moontower de Tarrassa) y después de unos meses buscando sello salió editado en marzo de 2019 por Black Market de Canadá y el vinilo auto-editado. La portada corrió a cargo de Morbid Art. Todos pensamos que es un buen disco pero ha habido distintas historias/cambios de formación en la banda desde que acabamos la grabación, así que quizá no hemos podido moverlo o promocionarlo con todo el énfasis que creemos que se merece,  pero bueno, ahí está.

*Sé que siempre se dice que el último es el mejor disco, ¿pero estáis realmente contentos con el resultado? ¿Hay sitio para la mejora o creéis que ya habéis “tocado techo”?
Siempre hay margen de mejora, mientras como banda mantengamos la llama dentro siempre va a haber más discos/bolos/grabaciones. Estamos bastante satisfechos con el resultado, los temas nos parecen decentes y el sonido también. Siempre hay detalles que mejorar pero habrá ocasión para hacerlo, y sí, sinceramente, sin renegar de ninguna grabación anterior, creemos que es el disco más maduro y coherente que hemos hecho hasta la fecha.

*Me ha gustado mucho el tratamiento que se le ha dado a baterías y guitarras en el disco. ¿Es para vosotros primordial, siendo algo alejado del estereotipo del black metal, sonar tan limpio y definidos?
Básicamente cuando haces un disco, creo que lo más importante es reflejar el “feeling” o la atmósfera que quieras darle. Esto no se consigue “triggeando” las baterías a tope, pero si tu música es rica en matices (no es que seamos Atheist pero también nos gusta que se aprecien algunos detalles), tampoco se van a reflejar con una producción a lo “Transilvanian Hunger” (que nos encanta), así que optamos por un buen sonido, lo más natural posible, cosa no siempre fácil teniendo en cuenta todo el equipo digital con el que tienes que lidiar cuando grabas. Resumiendo, sin estar contentos al 100%, creemos que el resultado es correcto.

*Sin embargo, otros elementos como las voces, es todo lo contrario…
Aquí ha habido “discusiones” en el seno de la banda. Nos apeteció jugar con el “delay” en la voz para imprimir más blasfemia y oscuridad al resultado general, y hay que reconocer que quizá nos pasamos un poco. Aun así, el resultado final nos deja más o menos satisfechos. Habrá más experimentaciones en este sentido en el futuro pero siempre desde los parámetros de la antigua escena de finales de los 80/principios de los 90.

*En general, ¿cómo afrontáis la creación de vuestros temas? ¿Es algo personal de un integrante que luego comparte, o surgen entre ideas de todos?
Aquí no hay normas. Algunos temas los ha hecho alguien en su casa prácticamente enteros y otros salen improvisando con un par de riffs en el local. Siempre nos tienen que gustar a todos para darlos por terminados.

*La portada del disco es una auténtica locura en el buen sentido de la palabra, me he pasado un buen rato mirándola. ¿De dónde salió esa idea tan llena de detalles?
Bien, le dimos la idea de la figura central a Adzo de Morbid Art, y de entrada queríamos algo más simple e icónico. A los quince días nos mandó la portada hecha y a todos nos gustó,  así que,  ¿por qué no?

*Sois gente experimentada, que lleva bastante tiempo, y habréis visto muchas cosas de la escena black. ¿Cómo creéis que ha evolucionado el “underground” español? ¿Y en el resto del mundo? ¿Comparaciones?
Creemos que la diferencia principal entre la escena de ahora y la de hace 20 años es que las nuevas tecnologías han hecho el mundo más pequeño. Antes ciertas escenas (llámalas sueca o americana, por ejemplo, dependiendo de tus preferencias) garantizaban una calidad que una banda del sur de Europa raramente podía ofrecer, no es que las bandas fueran malas en general, pero a nivel de medios/apoyo/ promoción no podían competir.
Ahora mismo si una banda de, pongamos, Tailandia, saca un buen disco y se sabe mover en el mundo de las redes sociales y los contactos, puede llegar a petarlo mínimamente, cosa que en 1995 era bastante más difícil. Como todo, el hecho de que sea más fácil darte a conocer y mover tu música es un arma de doble filo, porque es mucho más difícil separar lo bueno de lo malo, aunque esto es algo totalmente subjetivo que depende de los gustos de cada uno.

*¿Creéis que, en general, las discográficas apuestan por bandas noveles o buscan grupos más experimentados como vosotros?
Nos ha sido bastante más difícil encontrar sello con este disco que con el anterior, aun pensando que este es mejor, así que te diría que los sellos que medianamente mueven pasta o viven de esto buscan bandas nuevas que estén dispuestas a girar como locos y que tengan números de petarlo haciendo estilos que más o menos vendan en este momento.
Los sellos pequeños miran menos el negocio y sacan lo que les gusta, pero en muchos casos no tienen los medios para promocionarte mínimamente (hablo por nuestra experiencia propia) así que puede que algunos discos decentes pasen bastante desapercibidos, así que la moraleja en nuestro caso es seguir nuestro camino y no preocuparnos demasiado por nada que no sea nuestra música.

*La llegada de internet ha puesto patas arriba ciertas cosas en la industria de la música, como la manera de llegar al público o las ventas de formatos físicos. ¿Creéis que os ha ayudado o por, el contrario, el boca a boca sigue siendo fundamental en géneros como el metal? ¿A nivel de ventas, lo habéis notado?
No tenemos ni idea de la cantidad de discos que hemos vendido y creo que entre los “metaleros” sigue siendo importante fijarte en gente con gustos parecidos o sellos que nunca te han decepcionado. Ahora es todo tan accesible y fácil de conseguir que un disco, a los 15 días de estar editado ya ha dejado de ser nuevo porque han salido 30 más de un estilo parecido. Personalmente, sentimos nostalgia de los viejos tiempos donde todo era más genuino y difícil de conseguir, pero esto no significa que no puedas aprovecharte de herramientas como Bandcamp o las redes sociales. Aun así, pasamos bastante de todos estos temas, cosa que probablemente repercuta en una falta de repercusión notable, pero, ¿a quién le importa?

*¿Hasta qué punto usáis las “nuevas tecnologías” a la hora de grabar? (Programas para grabar ideas, intercambio de esas ideas por correo u otros métodos, etc…)
Lógicamente a nuestra edad y con nuestras obligaciones no podemos permitirnos el número de horas de local de hace 20 años,  así que sí, es normal que nos enviemos riffs y demás por mail, así como grabar ensayos con el portátil y demás. Está bien aprovechar lo que la tecnología te ofrece, pero bueno, en una banda, siempre, lo más importante es la música.

*¿Podéis adelantarnos algo de vuestro futuro? (Conciertos, próximos lanzamientos de nuevo material, etc…)
Ok, recientemente, después de grabar el disco, ha habido cambios en la formación así que hemos hecho tres o cuatro bolos para rodar la nueva formación y los nuevos temas. Ahora mismo no hay bolos a la vista y estamos inmersos en el proceso de composición de 5 o 6 temas para grabar y editar un EP en 2020. El tiempo dirá pero si no nos sale un sello decente nos lo vamos a auto-editar en vinilo. También hay que añadir que el sello Negra Nit ha sacado un vinilo con dos temas inéditos (entre otras cosas) para celebrar su aniversario y creo que aún deben tener alguna copia, un saludo para Jordi y Anna!

*Pues por nuestra parte hemos terminado. ¿Unas palabras para nuestros lectores a modo de despedida?
Pues muchas gracias por la entrevista y el apoyo y mucha suerte con vuestro webzine y demás iniciativas, saludos y si a alguien le interesa nuestro material contactad!


=======ENGLISH TRANSLATION=======

Almost a month ago, we published the review of the last album of the Catalonia band Ered, who kindly answered us some questions.
It is great that people of such trajectory "bother" to answer pages as humble as ours, attesting to their human quality. And as for its musical quality, you can read what they have answered, which is clear enough to understand the first.

We apologize in advance if the translation is not entirely correct.

* If you want, for people who don't know you until now (like myself), you can introduce yourself.
Hi, thanks for the interview and interest in the band. Well, Ered is a band of dark and blasphemous metal formed in 96 in Barcelona. We just released our 4th album and here we are.

* My first question is going to be direct. Are you a death group with black elements, or do you do black with deathers tinges?
Well, direct question that will have a vague and undefined answer… We all grew up / got into Metal in the late 80s / early 90s, and I think our influences come basically from that time. We have never cared the labels and we follow our own things: we all love Death, Black and Metal in general, so the listener can tag us as he wishes… Our goal is to make dark music that fills us and if someone feels the same, well, perfect, but if not too. At the attitude level, we would simply define ourselves as metalheads that we still love Dio, Scorpions in the 70s, the old Darkthrone, Autopsy or Bathory, so I suppose we are a mixture of Death and Black Metal.

* In any case, was that mixture something premeditated since your formation or something that came out by itself?
I think that from the beginning our music has always come out naturally, we have never closed to a particular influence or style.

* Moving on to the album, can you explain a bit the path of this, from the beginning of its creation until you have published it?
After releasing the previous album, “Night of Eternal Doom”, and promoting it minimally we began to compose new songs. The process was longer than we would have wanted due to different stories, but in 2018 we went to record it (between our rehearsal room and Moontower Studio of Tarrassa) and after a few months looking for a label it was published in March 2019 by Black Market of Canada and self-edited vinyl. The cover was borne by Morbid Art. We all think it is a good album but there have been different stories / changes in band formation since we finished the recording, so maybe we have not been able to “move” it or promote it with all the emphasis that we think it deserves, but well, there it is.

* I know that is always said the last one is the best album, but are you happy with the result? Is there room for improvement or do you think you have already "hit the top"?
There is always room for improvement, while as a band we keep the flame inside there will always be more discs / gigs / recordings. We are quite satisfied with the result, the themes seem decent and the sound too. There are always details to improve but there will be occasion to do so, and yes, honestly, without denying any previous recording, we believe it is the most mature and coherent album we have made to date.

* I really liked the treatment that has been given to drums and guitars on the disc. Is it capital for you, being something away from the stereotype of black metal, sound so clean and defined?
Basically when you make a record, I think the most important thing is to reflect the feeling or atmosphere you want to give it. This is not achieved by triggering the drums to the fullest, but if your music is rich in nuances (we are not Atheist but we also like that some details are appreciated), they will not be reflected with a production like “Transylvanian Hunger” (that we love), so we opted for a good sound, as natural as possible, which is not always easy considering all the digital equipment you have to deal with when recording. In short, without being 100% happy, we believe the result is correct.

* However, other elements such voices, is the opposite…
Here there have been “discussions” within the band. We wanted to play with the delay in the voice to print more blasphemy and darkness to the overall result, and we must recognize that we might have gone out a little. Even so, the final result leaves us more or less satisfied. There will be more experiments in the future but always from the parameters of the old scene of the late 80s / early 90s.

* In general, how do you face the creation of your themes? Is it something personal of a member who then shares it, or do they arise among everyone's ideas?
There are no rules here. Some issues have been made by someone in his house practically whole and others come out jamming with a couple of riffs in the rehearsal room. We always have to like everyone to end them.

* The cover of the album is a real madness in the good sense of the word; I've had a good time looking at it. Where did that idea so full of details come from?
Well, we gave the idea of the central figure to Adzo of Morbid Art, and, at first, we wanted something more simple and iconic. After fifteen days he sent us the cover and we all liked it, so why not?

* You are experienced people, with a long-time career, and you have seen many things in the blacker scene. How do you think the Spanish underground has evolved? And in the rest of the world? Comparisons?
We believe that the main difference between the scene now and that of 20 years ago is that new technologies have made the world smaller. Before certain scenes (call them Swedish or American, for example, depending on your preferences) guarantee a quality that a band from southern Europe could rarely offer, not that the bands were bad in general, but at the level of media / support / promotion they could not compete.
Right now, if a band of, say, Thailand, releases a good album and knows how to promote it in social networks and contacts, they can get to the top in short time, which in 1995 was much more difficult. Like everything, the fact that it is easier to make yourself known and move your music is a double-edged sword, because it is much more difficult to separate the good from the bad, although this is something very subjective that depends on the tastes of each one.

* Do you think that, in general, record companies bet on new bands or look for more experienced groups like you?
We have been much more difficult to find a label for this album than the previous one, even thinking that this record is better, so I would tell you that the labels that moderately move money or live on it, look for new bands that are willing to tour like crazy and that have tickets to blow making styles that more or less sell at this time.
The small labels look less at the business and take out what they like, but in many cases they don't have the means to promote you minimally (I speak from our own experience) so some decent albums may go unnoticed, so the moral in our case is to follow our path and not worry too much about anything other than our music.

* The arrival of internet has turned certain things upside down in the music industry, such as how to reach the public or the sale of physical formats. Do you think it has helped you or, on the contrary, word-of-mouth is still fundamental in genres like metal? At sales level, have you noticed it?
We have no idea how many records we have sold, but I think that among metalheads it is still important to look at people with similar tastes or labels that have never disappointed you. Now it is all so accessible and easy to get that a disc, after 15 days of being published has stopped being “new” because 30 more of a similar style have come out. Personally, we feel nostalgia for the old days where everything was more genuine and difficult to achieve, but this does not mean that you cannot take advantage of tools such as Bandcamp or social networks. Even so, we go beyond of all these issues, which probably has a significant lack of impact, but who cares?

* To what extent do you use the “new technologies” when recording? (Programs to record ideas, exchange those ideas by mail or other methods, etc…)
Logically at our age and with our obligations we cannot afford the number of rehearsal hours of 20 years ago, so yes, it is normal that we send riffs and other stuff by mail, as well as record essays with a laptop and others. It's okay to take advantage of what technology offers you, but hey, in a band, always, the most important thing is music.

* Can you tell us something about your future? (Gigs, upcoming releases of new material, etc…)
Ok, recently, after recording the album, there have been changes in the line-up, so we have made three or four gigs to shoot the new formation and the new themes. Right now, there is no gigs in sight and we are immersed in the process of composing 5 or 6 songs to record and edit an EP in 2020. Time will tell but if we do not get a decent label, we will self-edit on vinyl. We must also add that Black Nit label has released a vinyl with two unpublished songs (among other things) to celebrate their anniversary and I think they should still have a copy, a greeting to Jordi and Anna!

* For our part, we are done. A few words for our readers as a farewell?
Well, thank you very much for the interview, support, and good luck with your webzine and other initiatives, greetings and if anyone is interested in our material contact us!


No hay comentarios:

Publicar un comentario