30 de diciembre de 2019

Entrevista con Numen / Interview with Numen


Bueno, para despedir el año voy a subiros una entrevista, que por las “estadísticas” del blog estoy observando que es una sección en la que estáis confiando bastante y que parece que seguís con bastante interés.
En esta ocasión, el grupo vasco Numen, del que hablamos hace ya algún tiempo (para verlo, pincha aquí) con motivo de la salida de su último trabajo tras un buen periodo de silencio, nos contestan unas cuantas preguntas. Agradecerles el interés que se han tomado en contestar todas las preguntas y explicarnos su punto de vista sobre algunos temas, además de desearles lo mejor en este año que empieza (que, como nos cuentan en una de las preguntas, viene con un regalo muy especial).

(See the English translation below)


1.- Si queréis, para gente que no os conozca hasta ahora, podéis presentaros…
¡Aupa RMS!  ¿Qué tal? Numen somos una banda de black metal  de Euskal Herria formada en Arrasate (Gipuzkoa) en el año 1997. Dejo el enlace de nuestro Bandcamp para quien quiera navegar por nuestra discografía, y el enlace de nuestro último trabajo “Iluntasuna besarkatu nuen betiko”,  disponible en el Bandcamp de Les Acteurs De L’Ombre Productions, sello francés encargado de su edición (para verlos, en la parte final de la entrada).

2.- Lo primero que puede saltar a la “vista” de los que escuchen el disco es una ausencia de material nuevo durante más de 10 años. ¿Podríais explicar por qué os planteasteis dejarlo en aquellos momentos y el porqué de este regreso?
¡Cierto! Es la típica pregunta que nos toca responder en todas las entrevistas. Lo primero, recalcar que para nada nos planteamos dejarlo en aquellos momentos. Pero la dificultad de completar la formación supongo que hizo que poco a poco Numen quedara en otro plano mientras nos centrábamos en otros proyectos musicales y personales.  No obstante hemos seguido componiendo y trabajando, esperando encontrar esas condiciones que nos permitiera volver con un nuevo trabajo y sobre todo con la formación para poder presentarlo en directo.
Numen para nosotros es algo más que un proyecto musical, no buscamos girar por todo el mundo ni sacar un disco cada 2 años… Algunos de nosotros llevamos más de dos décadas juntos, y todos los que estamos a día de hoy nos conocemos desde hace más de 15 años. Así que somos como una gran familia. Aunque de cara al escaparate no seamos una banda muy activa, seguir haciendo cosas juntos en Numen para nosotros es importante.

3.- El tiempo no pasa en balde, así que ¿qué diferencias veis en vosotros mismos después de todo este tiempo? (Como grupo, e incluso como personas)
Como bien dices, el tiempo no pasa en balde y tiempo es precisamente lo que menos nos sobra a todos.  En ese aspecto, hemos aprendido a optimizar mejor el tiempo y sacarle más partido a los ensayos y trabajo en casa. Antes compartíamos más horas juntos, jams, cervezas, experimentación… a veces salían cosas interesantes y a veces simplemente pasábamos el tiempo.
Ahora nuestras vidas personales/familiares son más complicadas y ya no hay tanto tiempo para estar con los “colegas” así que vamos más al grano en todo, trabajamos tanto juntos como cada cual lo suyo y eso nos permite avanzar mas rápido y llegar a los compromisos que tenemos. Lo que está claro es que ya no somos unos chavales con todo el tiempo del mundo. Si seguimos aquí es por nuestra pasión y porque Numen es una pequeña parte de nosotros. Tenemos ya un recorrido y como dice el refrán, más sabe el diablo por viejo que por diablo…, tanto a nivel de grupo como de personas supongo que es lo más evidente.

4.- Pasando ya al disco propiamente dicho, ¿cómo ha sido el embarcarse de nuevo en la grabación de un disco largo? ¿Podéis explicar un poco el trayecto, desde su gestación como idea hasta que lo sacáis al mercado?
Ha sido un proceso largo y de mucho curro. Un disco es un disco, y para que llegue a ver la luz hay que pasar por muchas fases. Y la inercia de la que veníamos con tantos cambios de formación y sobretodo sin una de las piezas más claves para nosotros como es la figura de la batería, pues no te voy a negar que nos ha hecho pasar por unas fases muy pesadas en las que no navegábamos con un rumbo muy claro. Una vez que Eihar entró ya empezamos a centrar los tiros y aunque nos ha llevado nuestro tiempo ya ha sido todo más sencillo.
Eihar grabó las baterías en diciembre de 2016 y no terminamos de mezclar hasta octubre-noviembre de 2018 y el cd ha visto la luz en septiembre de 2019,  prácticamente un año después... así que hecha cuentas… Podríamos decir que hemos estado 5 años a vueltas…obviamente con momentos de mayor o menor actividad. A veces tenemos que tener las cosas paradas por meses debido a que tenemos que compaginar Numen con otros proyectos , nuestras vidas, etc.
Antiguamente las cosas salían rápido y priorizábamos el compromiso al equipo. Si alguien no podía comprometerse sencillamente no era la persona adecuada para este proyecto. Ahora lo que prioriza es el equipo. No siempre estamos todos disponibles y las cosas se dilatan en el tiempo. Pero bueno, ya hemos aprendido a vivir con ello.
Por otra parte, en Numen las cosas no se hacen sin más, nos gusta trabajar mucho todos los aspectos y para que algo cuaje le damos muchas vueltas. Pero ya está, ahora que el cd ya ha visto la luz toca disfrutar de los directos y mirar hacia delante. Llevamos 4 conciertos de presentación y la verdad estamos disfrutando mucho de esta etapa. Muy agradecidos con toda la gente que nos está mostrando todo su apoyo.

5.- Una de las características que he creído ver distinta es la incorporación de los elementos paganos en vuestra música, que antes se colaban en muchas canciones pero que en este se ven reservadas para unos pequeños puntos en concreto. ¿Algo premeditado o simplemente surgió?
Simplemente surgió así. Sencillamente las composiciones han cogido otras texturas y hay menos espacio para la incorporación de elementos que quizás en grabaciones anteriores tenían más presencia.  En esta ocasión es lo que ha pedido.
No nos gusta forzar las cosas así que tampoco era cuestión de meter una alboka o una flauta u otro tipo de elementos con calzador. Hay algunas pequeñas partes reservadas como has comentado y ya está, lo demás es black metal de corte tradicional, directo y al grano, es un poco lo que se puede ver en nuestros ensayos y lo que queremos transmitir en nuestros directos.

6.- En las guitarras he visto una mayor complejidad en algunos riffs, así como en algunas partes de baterías. ¿Ha sido mayor la labor compositiva en estos aspectos que en los discos anteriores?
Ha habido mucho tiempo para trabajar los riffs de guitarra, se puede decir que se le ha dado otra vuelta de tuerca a la hora de componer.  Quizás si hay algunas estructuras más complejas, imagino que es la evolución natural. No se ha buscado hacer algo diferente en ningún momento. Esa evolución se puede ver desde la primera grabación de la banda, debida a momentos personales, influencias musicales y de todo tipo. Quién sabe a donde nos llevarán las próximas composiciones... En cuanto a la batería se hace evidente la mano y personalidad de Eihar, su incorporación ha influido mucho en las composiciones y se nota su presencia.
Desde luego nos hemos tomado nuestro tiempo escribiendo, practicando y macerando este trabajo. Es un disco más directo y hemos trabajado más guitarra/bajo/batería y como decíamos en la pregunta anterior hemos dejado menos espacio para teclados u otros instrumentos, texturas o atmósferas.

7.- Ni inglés ni español, sino eusquera para las líricas. ¿Entendéis que debe ser así como diferenciación con otras bandas o es porque os resulta más fácil? ¿Creéis que el uso de idiomas “nativos” es algo a tener en cuenta a la hora de valorar a los grupos o simplemente es algo circunstancial o algo a lo que no se le debería dar demasiada importancia?
Cantar en euskera siempre ha sido primordial para Numen. No tendría sentido cantar sobre el sentimiento de nostalgia hacia nuestra cultura pagana sin hacerlo en nuestro idioma. Puede ser que cantar en un idioma nativo como dices sea algo raro, pero a su vez nos parece que también es algo “exótico”, diferente, algo único. El euskera es el idioma vivo más antiguo de toda Europa.
Nos parece estupendo si otras bandas recurren a sus idiomas nativos o autóctonos fuera del inglés. Es algo diferente que aportas a tu manera de entender la música. Desde luego para nosotros sí que es algo importante, jamás nos hemos planteado cantar en otro idioma que no sea el euskera, pero no vamos buscando diferenciarnos de otras bandas, es así porque tiene que ser así, como parte de nuestra identidad sin más.
Probablemente esto no ayude a que nuestro mensaje sea escuchado o entendido más allá de nuestras fronteras.  Sin embargo, si que hemos visto que se ha despertado interés hacia nuestra cultura en la mayoría de las críticas, despierta cierta curiosidad de conocer más de nuestra cultura.

8.- En general, ¿cómo afrontáis la creación de vuestros temas? ¿Es algo más bien personal que luego se comparte con el grupo, o las ideas surgen entre todos?
El peso de las composiciones siempre lo ha llevado Jabo. Es el que crea los riffs y da forma a los temas en general. Las letras mayoritariamente son cosa de Lander. Para redondear las canciones todos aportamos nuestra opinión pero la creación principalmente depende de ellos.

9.- Siendo gente experimentada y con ese gran hueco de tiempo con respecto al anterior LP, ¿cómo creéis que está la escena española después de estos 12 años? ¿Y en el resto del mundo? ¿Son comparables?
Creo que la escena está muy en forma, quizás mejor que nunca. Hay muchas y muy variadas bandas que trabajan todas las vertientes de la música extrema. Cada vez más bandas dan el paso de salir, fichar con sellos internacionales, girar, etc.
Está claro que otras escenas son mas fuertes que la nuestra, pero creo que aquí tenemos muchas y muy buenas bandas, en ese aspecto no hay nada que envidiar.

10.- ¿Habéis tenido problemas para que alguna discográfica apostase de nuevo por vosotros? ¿Creéis que en general buscan más bandas noveles o grupos de amplia trayectoria?
La verdad es que una vez terminado el trabajo, lo movimos por diferentes sellos y LADLO respondió en seguida mostrando interés. Ya habíamos reeditado el disco anterior con ellos y el trato recibido y su implicación fue muy buena. Hubo algún sello más interesado, pero viendo lo que LADLO nos ofrecía y su manera de trabajar la decisión estaba clara.
Pues no lo sé. Sí que hubo un sello que nos ofrecía un contrato para grabar tres discos, grabar en sus estudios, girar a nivel de Europa… Si fuese hace 20 años seguro que nos meteríamos de cabeza, pero hoy en día, teniendo en cuenta que somos seis y cada uno de una madre, con nuestras vidas y compromisos laborales y familiares, no estamos para apostar con tanto compromiso.

11.- Con la llegada de Internet, la industria de la música ha tenido que replantearse algunos conceptos, como la venta de formatos físicos o la forma en la que se llega al público. ¿Creéis que esto es algo malo o por el contrario ha ayudado a los grupos a poder redefinir su relación con sus seguidores? ¿Creéis que de alguna forma os ha afectado u os afectará con este nuevo disco?
La forma de consumir música ha cambiado radicalmente en la era de internet. Primero fueron las descargas indiscriminadas. Quiero tenerlo todo, rápido y gratis, aunque luego no oiga ni la décima parte de lo descargado. En la escena underground creo que el impacto no fue para tanto. Pero esto trajo un replanteamiento sobre los formatos y los modos de consumo.
Antes escuchabas un disco una y otra vez hasta hartarte, quedándote con todos los matices y con la globalidad del trabajo. Ahora en cambio, escuchamos una canción, le dedicamos dos minutos y, si no nos convence, pasamos a otra banda. Esta manera de consumir música no me parece nada justa. Parece que tenemos prisa en descubrir cosas nuevas, fáciles de asimilar y además que sean originales. El black metal exige escuchar muchas veces los temas para poder asimilar todos los matices y captar la idea global de los discos.
Por otra parte, es verdad que las nuevas plataformas facilitan la expansión y alcance de bandas que tal vez de otra manera nunca podríamos conocer. Cada un@ tendrá que buscar el equilibrio en su manera de consumir música.

12.- Siguiendo por las “nuevas tecnologías”, también se ha cambiado la forma de trabajar de las bandas. ¿Hasta qué punto las usáis en vuestro día a día como Numen, u os consideráis más tradicionales en este respecto?
Efectivamente, con las nuevas tecnologías la forma de trabajar ha cambiado mucho. Yo creo que en una banda hoy en dia es totalmente necesario, o al menos facilita mucho las cosas. Yo por lo menos no puedo concebir la música sin tecnología.
Venimos prácticamente desde nuestros inicios haciendo uso de ella, para grabar bocetos, ideas, experimentar con el sonido, para escribir midis, etc.  Recuerdo que en nuestros inicios la tecnología se nos quedaba muy grande. En aquel entonces, Unai (uno de los miembros fundadores) era el que manejaba la cacharrería y los demás mirábamos. Qué tiempos los del 4 pistas, y el salto al mítico Cool Edit para grabar audios…  Quién nos iba a decir que ahora prácticamente tendríamos todos nuestro pequeño “home studio”. De hecho, las guitarras y los teclados los hemos grabado nosotros.
Otro invento revolucionario que para nosotros se ha hecho imprescindible es el Guitar Pro. Llevamos ya bastantes años trabajando con este software de partituras. Es como una parte más del proceso compositivo. Antes grabábamos los bocetos en el Cubase, Logic o Daw de turno. Ahora cada idea o boceto de canción se registra en Guitar Pro y nos lo vamos rulando para que cada uno vaya empollando, registrando y evolucionando sus líneas y podamos ir dando forma a los temas. No necesitas de una gran inversión y le sacamos mucho partido.

13.- ¿Algo para el futuro? ¿Algo que se pueda adelantar? (Conciertos y giras, nuevas grabaciones, etc…)
Nuestra intencion es dar tantos conciertos como nos sean posibles para presentar este nuevo trabajo. Tenemos atadas varias fechas, asi como nuestra participacion en el Hellfest del 2020. Lo primero y mas importante ahora es estar en forma y preparar bien esas fechas y si surguen más y podemos hacerlas también.
Hay ideas y bocetos para nuevos temas, por lo que supongo que iremos dándoles forma poco a poco y así no tener que esperar otros 12 años para poder editar nuevo material jajajajaja. De momento ya hay varias partituras registradas en Guitar pro, jejeje.

14.- Por nuestra parte hemos terminado. ¿Unas palabras de despedida para nuestros lectores?
Muchas gracias por dedicarnos este espacio y por vuestra labor y apoyo al underground. Espero que sigáis por mucho tiempo y que la gente disfrute con vuestras publicaciones. Un saludo a tod@s l@s lectores/as de Pagan Dreams, no dudéis en poneros en contacto para cualquier cosa en numenblackmetal@gmail.com. Nos vemos!


========English translation========

Well, to say goodbye to this 2019 I will upload an interview, which by the "statistics" of the blog I am observing that it is a section in which you are trusting enough and that it seems that you are following with enough interest.
On this occasion, the Basque band Numen, which we talked about some time ago (to see it, click here) with the launch of their last work after a good period of silence, answer us a few questions. Thanks  the band for the interest they have taken in answering all the questions and explaining their point of view on some issues, in addition to wishing you the best in this year that begins (which, as we are told in one of the questions, comes with a very special gift).

As always, I'm sorry if something is mistranslated

1.- If you want, for people who don't know you until now, you can introduce yourself ...
¡Aupa RMS! How are you? Numen are a black metal band from Euskal Herria in Arrasate (Gipuzkoa) formed in 1997. I leave the link of our Bandcamp for those who want to browse our discography, and the link of our last work "Iluntasuna besarkatu nuen betiko", available in the Bandcamp of Les Acteurs De L’Ombre Productions, a French label in charge of its edition. (To see it at the end of the interview).

2.- The first thing that can jump into the "sight" of those who listen to the album is an absence of new material for more than 10 years. Could you explain why you considered split up at that time and why this return?
True! It is the typical question that we have to answer in all interviews. First, emphasize that we are not considering split up at that time. But the difficulty to complete the line up, I suppose, made Numen gradually remain in another plane while we focused on other musical and personal projects. However we have continued composing and working, hoping to find those conditions that would allow us to return with a new job and especially with a line up to be able to present it live.
Numen for us is more than a musical project, we do not seek to tour around the world or release a record every 2 years… Some of us have been together for more than two decades, and all of us who are today have known each other for more than 15 years. So we are like a big family. Although in fact we are not a very active band, continuing to do things together in Numen for us is important.

3.- Time does not pass in vain, so what differences do you see in yourselves after all this time? (As a group, and even as people)
As you say, time does not pass in vain and time is precisely what we have less than all. In that regard, we have learned to better optimize time and get more out of rehearsals and work at home. Before we shared more hours together, jams, beers, experimentation… sometimes interesting things came out and sometimes we just spent time. Now our personal and family lives are more complicated and there is not so much time to be with the "dudes" so we get more to the point in everything, we work together as well as each other and that allows us to move faster and reach commitments we have. What is clear is that we are no longer kids with all the time in the world. If we continue here it is because of our passion and because Numen is a small part of us. We already have a tour and as the saying goes, the devil knows more by an old man than by a devil…, both at the group level and at the level of people, I suppose it is the most obvious.

4.- Turning to the disc itself, how has it been to embark again on the recording of a long disc? Can you explain a bit the route, from its gestation as an idea until you take it out to the market?
It has been a long and hard process. A disk is a disk, and to get to see the light you have to go through many phases. And the inertia of which we came with so many changes of formation and above all without one of the most key pieces for us as is the figure of the drummer, I will not deny that it has made us go through very heavy phases in which we were not sailing in a very clear direction. Once Eihar entered we started to focus the shots and, although it has taken us our time, it has already been all easier.
Eihar recorded the drums in December 2016 but we did not finish mixing until October-November 2018 and the CD has seen the light in September 2019, practically a year later… so make numbers… We could say that we have been 5 years around… obviously with moments of greater or lesser activity. Sometimes we stopped for months because we have to combine Numen with other projects, our lives, etc. In the past, things went fast and we prioritized the commitment to the team. If someone could not simply commit, he was not the right person for this project. Now what prioritizes is the team. We are not always available and things expand over time. But hey, we have already learned to live with it.
On the other hand in Numen things are not done without more, we like to work all aspects a lot and for something to take place we take many turns. But that's it, now that the CD has already seen the light it's time to enjoy the live shows and look forward. We have 4 presentation concerts and we are really enjoying this stage. Very grateful to all the people who are showing us all their support.

5.- One of the characteristics that I thought I saw different is the incorporation of pagan elements in your music, which used to sneak into many songs but now are reserved for a few small points in particular. Something premeditated or did it just arise?
It just came like this. Simply the compositions have taken other textures and there is less space for the incorporation of elements that perhaps in previous recordings had more presence. This time it is what happened.
We do not like to force things so it was not a matter of putting an alboka or a flute or other type of shoehorn. There are some small parts reserved, as you have commented, and that's it, the rest is traditional black metal, sharp and to the point, it is a bit what can be seen in our essays and what we want to convey in our direct.

6.- In the guitars I have seen a greater complexity in some riffs, as well as in some parts of drums. Has the compositional work been greater in these aspects than in the previous albums?
There has been a lot of time to work the guitar riffs, so can be said that it has been given another twist when composing. Perhaps there are some more complex structures, I imagine that it is natural evolution. We have not sought to do something different at any time. That evolution can be seen from the first recording of the band, due to personal moments, musical influences and all kinds. Who knows where the next compositions will take us… As for the drums, Eihar's hand and personality becomes evident, his incorporation has greatly influenced the compositions and his presence is noticeable.
Of course we have taken our time writing, practicing and macerating this work. It is a more direct disc and we have worked more guitar/bass/drums and, as we said in the previous question, we have left less space for keyboards or other instruments, textures or atmospheres.

7.- Neither English nor Spanish, but Basque for the lyrics. Do you understand that it must be like this as differentiation with other bands or is it because it is easier for you? Do you think that the use of “native” languages ​​is something to consider when assessing groups or is it simply something circumstantial or something that should not be given too much importance?
Singing in Basque has always been paramount for Numen. It would make no sense to sing about the feeling of nostalgia towards our pagan culture without doing so in our language. It may be that singing in a native language, as you say, is something weird, but in turn it seems to us that it is also something “exotic”, different, something unique. Euskera is the oldest living language in all of Europe.
We think it's great if other bands turn to their native or native languages ​​outside of English. It is something different that you contribute to your way of understanding music. Of course for us is something important, we have never considered singing in a language other than Basque, but we are not looking to differentiate ourselves from other bands, this is because it has to be this way, as part of our identity without further ado.
This probably does not help our message to be heard or understood beyond our borders. However, we have seen that interest in our culture has been aroused in most of the critics, it arouses some curiosity to know more about our culture.

8.- In general, how do you face the creation of your themes? Is it something rather personal that is then shared with the group, or do ideas come together?
The weight of the compositions has always been carried by Jabo. It is he who creates the riffs and shapes the songs in general. The lyrics are mostly Lander's thing. To round the songs we all contribute our opinion but the creation depends mainly on them.

9.- Being experienced people and with that great gap of time with respect to the previous LP, how do you think the Spanish scene is after these 12 years? And in the rest of the world? Are they comparable?
I think the scene is very fit, maybe better than ever. There are many and varied bands that work all aspects of extreme music. More and more bands take the step out, sign with international labels, tour, etc.
It is clear that other scenes are stronger than ours, but I think that here we have many and very good bands, in that aspect there is nothing to envy.

10.- Have you had problems for any record company to bet on you again? Do you think that in general they are looking for more new bands or groups with a long career?
The truth is that once the work was finished, we moved it through different labels and LADLO responded immediately showing interest. We had already reissued the previous album with them and the treatment received and their involvement was very good. There was some more interested labels, but seeing what LADLO offered us and his way of working the decision was clear.
Well I do not know. Yes, there was a label that offered us a contract to record three albums, record in their studios, tour at European level… If it were 20 years ago, we were sure to get ahead, but today, taking into account that we are six and each of a mother, with our lives and work and family commitments, we are not to bet with so much commitment.

11.- With the arrival of Internet, the music industry has had to rethink some concepts, such as the sale of physical formats or the way in which they reach the public. Do you think this is a bad thing or has it helped groups to redefine their relationship with their followers? Do you think that it has affected you in any way or will it affect you with this new album?
The way of consuming music has changed radically in the Internet era. First were the indiscriminate downloads. I want to have it all, fast and free, although then I don't hear even a tenth of what I downloaded. In the underground scene I think the impact was not so much. But this brought a rethinking about the formats and modes of consumption.
You used to listen to a record over and over again until you get fed up, keeping all the nuances and the globality of the work. Now instead, we listen to a song, we dedicate two minutes and, if it does not convince us, we move on to another band. This way of consuming music does not seem fair to me. It seems that we are in a hurry to discover new things, easy to assimilate and also to be original. Black metal requires listening to the songs many times in order to assimilate all the nuances and capture the global idea of ​​the albums.
On the other hand, it is true that the new platforms facilitate the expansion and reach of bands that perhaps we could never know otherwise. Everyone will have to seek balance in their way of consuming music.

12.- Following the “new technologies”, the way the bands work has also changed. To what extent do you use them in your daily life as Numen, or do you consider yourself more traditional in this respect?
Indeed, with new technologies the way of working has changed a lot. I believe that in a band today it is totally necessary, or at least it makes things much easier. At least I can't conceive music without technology.
We come practically since our beginnings making use of it, to record sketches, ideas, experiment with sound, to write midis, etc. I remember that in our beginnings the technology was very large for us. At that time, Unai (one of the founding members) was the one who ran the “pottery shop” and the others watched. What times, the 4 tracks recorder, and the jump to the mythical Cool Edit to record audios… Who was going to tell us that now we would practically have all our little "home studio". In fact, we have recorded the guitars and keyboards.
Another revolutionary invention that has become essential for us is Guitar Pro. We have been working with this score software for many years now. It is like another part of the compositional process. Before we recorded the sketches in Cubase, Logic or similars. Now each idea or song sketch is recorded in Guitar Pro and we are regulating it so that each one is using, recording and evolving its lines and we can shape the themes. You don't need a big investment and we get a lot out of it.

13.- Something for the future? Something that can be advanced?
Our intention is to give as many gigs as possible to present this new work. We have several dates attached, as well as our participation at Hellfest in 2020. The first and most important thing now is to be in shape and prepare those dates well, and if more arise and we can do them too.
There are ideas and sketches for new songs, so I suppose that we will give them shape little by little and thus not have to wait another 12 years to be able to edit new material (laughs). There are already several scores recorded on Guitar pro (more laughs).

14.- For our part we are finished. A few words of farewell to our readers?
Thank you very much for dedicating this space and for your work and support to the underground. I hope you continue for a long time and that people enjoy your publications.
Greetings to all Pagan Dreams readers, do not hesitate to contact us for anything at numenblackmetal@gmail.com. See you!

Enlaces de interés:
https://numenblackmetal.bandcamp.com


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